شیمیایی مسابقه فرانسه آناناس تعادل

شیمیایی: مسابقه فرانسه آناناس تعادل تلگرام خیال پردازی عصب شناسی ذهن

گت بلاگز اخبار اجتماعی درس‌هایی از تجربه یک زلزله ویرانگر

وقوع زلزله ای در استان های گیلان و زنجان در سی ویکم خرداد ۱۳۶۹ موجب شد تا من که در آن وقت در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فعالیت می کردم، با پشتیبانی مدیریت وقت (مه

درس‌هایی از تجربه یک زلزله ویرانگر

درس هایی از تجربه یک زلزله ویرانگر

عبارات مهم : زلزله

وقوع زلزله ای در استان های گیلان و زنجان در سی ویکم خرداد ۱۳۶۹ موجب شد تا من که در آن وقت در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فعالیت می کردم، با پشتیبانی مدیریت وقت (مهندس عباس آخوندی) به منطقه آسیب دیده سفرهای متعددی داشته باشم. مشاهده آنچه به عنوان عملیات امداد و اضطرار و بعد ها در دوره اسکان موقت و بازسازی در جریان بود، موجب شد «ثبت تجربه مدیریت فاجعه زلزله منجیل» در دستور کار قرار گیرد. کتابی از نخستین گزارش های این پروژه در تعداد محدودی در شهریورماه ۱۳۷۲ منتشر شد. توجه به بخش های بسیار کوچکی از آنچه در فصل سوم کتاب با عنوان «درس هایی از تجربه زلزله منجیل» نوشته شده است [عینا نقل می شود]، راجع به وقایع قابل مشاهده در زلزله کرمانشاه نشان می دهد که ما از تجربیات گذشته به قدر کافی نمی آموزیم و با وقوع فاجعه های طبیعی مکرر همان غلط های را تکرار می کنیم: «به محض انتشار خبر زلزله، سیل مردم و کالاها به منطقه آسیب دیده سرازیر شد.

درس‌هایی از تجربه یک زلزله ویرانگر

حضور نیروهای داوطلب نشانه یکدلی و همبستگی ملی بود که می بایست با مدیریت صحیح امور، این انگیزه ها را به کار گرفت(صفحه ۱۱۲). انجام فعالیت های چشمگیر و سریع، جهت کم کردن فشارهای سیاسی و اجتماعی ممکن است لزوما به صلاح مردم در وقت حال و آینده نباشد…حضور شرکت های امدادی (دولتی و غیردولتی) متنوع با فلسفه و روش های اجرائی خاص خود، کارها مدیریت فاجعه را سخت تر کرده بود» (صفحه ۱۱۳). با توصیف آنچه مشاهده و ثبت شده، پیشنهادات بسیاری ارائه شده است که در اینجا فقط به چند مورد آن که مربوط به «دوره امداد و نجات» بعد از زلزله هست، اشاره می شود: «بیشترین تلاش و هزینه را باید در امر برنامه ریزی و آمادگی قبل از فاجعه کرد (صفحه ۱۱۲) … ولی به هرحال اگر فاجعه ای رخ داد، در امر برنامه ریزی و کارها مهم بعد از فاجعه، توجه به نکات زیر مهم است (صفحه ۱۱۳): جهت ورود مردم به منطقه آسیب دیده باید معیارهایی را مشخص کرد و از ورود افراد (هرچند خیرخواه) به منطقه آسیب دیده جلوگیری کرد.

برنامه ریزان و شرکت های امداد، پرسشها و پرسشها را باید از دید آسیب دیدگان فاجعه ببینند. آسیب دیدگان فقط بهره برداری کننده از برنامه ها و کارها نیستند، بلکه باید همکاری کنندگان فعال در تمامی فرایند برنامه باشند. نیروهای مورد نیاز در دوره امداد فوری حتما باید آموزش های مورد نیاز را جهت کمک های اولیه و نجات دیده باشند. خروج مجروحان و آسیب دیدگان از منطقه باید با ثبت حداقل اطلاعات باشد. مکان تخلیه مجروحان باید ثبت شود. باید از درخواست کمک های امدادی از مردم یا هرگونه امکانات، قبل از تأیید قطعی این نیازها [توسط مدیریت فاجعه] خودداری کرد. پذیرفتن هر آنچه هرکسی می آورد (با قبول حس نیت و دوستی آنها) جهت آسیب دیدگان ممکن است بافایده نباشد…». شاید تفاوت ما با مردمان سایر کشور ها مثل ژاپنی ها در این است که آنها از تجربیات گذشته می آموزند و ما «حال» را درمی یابیم!

وقوع زلزله ای در استان های گیلان و زنجان در سی ویکم خرداد ۱۳۶۹ موجب شد تا من که در آن وقت در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فعالیت می کردم، با پشتیبانی مدیریت وقت (مه

شرق

واژه های کلیدی: زلزله | برنامه | مدیریت | مشاهده | برنامه ریزی | اخبار اجتماعی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : blogzz